Tuesday 13 September 2011

Latihan Industri saya~


Assalamualaikum W.b.T
Rasa-rasanya dah lama tak update blog…maklumla bila dah habis latihan industri (LI) aka praktikal training ni susah tul nak jumpa internet..nak beli broadband.kena bayar berbulan-bulan lagi..bila dah masuk Unimap balik,internet kat kolej kediaman pun ada, kat library pun ada..kat kampus pauh pun ada….mana2 pun ada…
Entri kali ni, nak cerita la pengalaman saya ber’LI’ kat Radicare hospital tanah merah ni. Semua staff  baik-baik semua sampai sehari x pergi kerja sampai dah rindu gelagat diorang yang lucu-lucu tu..
 
Haa…ni dia logo Radicare…tet…cantikkan?kaler hijau my favorite colour…and baju radicare

Tu dia,ada gaya seorang engineer BEMS.Baju die pun kaler hijau(nak ckp yang tu je)..maafkan saya encik sakrinal ye..jadi model untuk entri saya kali ni.Selamat Pengantin Baru juga untuk beliau..



Yang tu baru intro,macam nak wat report lak.sedangkan report betul baru je separuh….hehe
Dimulakan dengan jawatan tertinggi ialah En.Amran aka bos amran…orangnya sangat baik,cakap pun lembut-lembut, tapi saya takut ngan dia sebab dia jawatan bos..huhu..sama la jugak dengan encik Che din. Saya panggil encik din je…susah nk sebut dua kali encik Che..hehe.en Din jarang ada kat situ sbb dia adalah Service Centre Manager, yang jaga 4 buah hospital kuala krai,tanah merah,jeli dan gua musang.

Memperkenalkan my supervisors’ ada dua orang, encik Zulkurnain dan encik Mat Rozi. Jawatan  beliau2 ni adalah junior BME…Dimulakan dengan encik Rozi la dulu..bahagian management, orangnya kuat bekerja sampai pening2 telan panadol..kesian pulak menengoknya,mana taknya bahagian Radibems 2 orang ni je kat hospital tanah merah ni. en rozi pernah kerja kat Dubai…sampai nametag keje pun still pakai yang Dubai punya, ringtone handphone pun lagu Dubai, baju pun baju Dubai..sampaikan saya rasa dah keje macam kat Dubai..hehe…nasib baik cakap Melayu...
Encik zulkurnain  pulak,orangnya agak melucukan.bak kata orang kelate …sumbak parok..hehe..boleh pecah perut agaknya kalu kerja ngan dia bertahun2..tapi kadang2 serius buat kerja sampai x rehat pun ada. En zul ni bila waktu rehat,suka tidur atas lantai pejabat berlapikkan plastic yang boleh tekan2 tu..(X tahu nama saintifiknya apa.) .
bak kata abe lan, “sedak tido atas gotu,mace lembek(tilam) dah”
 selalunya pas solat zohor,bila nak masuk pejabat kalu lampu tu tutup kompen2 encik zul tidur kat dalam tu..kadang2 balik umah jugak. Bila macam tu,kena la lepak kat luar dulu walaupun agak segan.. maklum la sejak dari sekolah ,masuk matrik,masuk unimap…x pernah bergaul dengan orang laki tambah2 ngan budak kelas boleh kira berapa kali bercakap.tapi bila dah masuk u ni, da advance sikit la,tambah2 bila masuk Suksis Unimap (skuad 2008).dah melencong kot lain da.huhu
Hari pertama nak masuk praktikal tu,mak and abah p hantar…macam nak masuk sekolah tadika dulu2 dah..hehe…bukan pe,mak nak tengok macamana suasana tempat kerja saya je..masuk2 je,semua berkumpul,kebetulan lak aduyai..malu giler.da la lewat x jumpa pejabat..mak ngan abah tunggu,ingatkan sekejap je rupanya lama giler..Cian pulak..pas habis je,saya ingatkan mak n abah dah balik,rupanya still waiting for me….Masya Allah.sampai begitu sekali sayangnya kat anak..terharu bangat gue….mula2nya nak keluar dari pejabat tu takut sampai mintak izin ngan en rozi..haha..lawak pulak..nadirah..nadirah…nadirah si budak skema..Then,hari2 lain  bapa saudara dah p hantar…4 orang yang biasanya hantar..nak naik motor, mak abah xharap.jalan busy2..
  •   Abah-time abah balik kampong je
  • Ayah ngah- selalunya ngan motor kalu sempat
  • Ayah wan  aka Duan- ngan kete tapi selalu terlambat….sbb 8.50am kdg2 baru gerak,kereta api lagi,trafik light lagi…mcm2 halangan.
  • Poksu ma aka pokma- ngan moto tapi awal pula..hehe

Minggu2 awal ni,bosan giler maklum la xde kawan, nak nangis pun ada gak,tp malu la da besar2 nak nangis depan orang.nk masuk main office pun x berani ape lagi nak merayau2 sorang….tu yang berkurung je dalam pejabat..tengok gelagat orang2 dr dalam je..maklumla saya ni bukan peramah,orang Tanya sepatah, sepatah la dijawabnya..time makan tengahari,saya bawak bekal..nasi putih ngan lauk ayam masak merah then air masak sebotol..tu je..Beberapa minggu lepas tu, masuk la pula student praktikal dari UTHM namanya Shikin..Dia tak bagi panggil kak shikin walaupun 3 tahun berbeza umur, mulanya agak kekok tak panggil ‘kak’ ,felt like I’m not respect her…pastu aritu tak bawak bekal dah..p rehat ngan dia, beli roti dan air milo,minum kat bangku depan surau..Tu la tempat kitorang…Then p mana2 pun ngan shikin and her motorcycle.
Macam2 equipment yang saya belajar kat u ada depan mata,siap boleh pegang2, bukak2,try2…best..Yang paling best boleh tgk electronic device kat dalam equipment tu…waaa….. (^_^)V

Senarai nama staff radicare,saya listkan..takut lupe…bila baca balik entri ni xde la lupe sangat kot..

            1)      En Amran bin Nawi-Bos
            2)      Kak Rus -Clerk
            3)       kak Ma- Housekeeping supervisor
            4)      Kak emie- asst. housekeeping
            5)      Kak ani dan kak Yah- Data entry operator-
            6)      Encik daud @ en.nik anuar -Storekeeper
            7)      En.Essam- FEMS
            8)      Encik Rozi & Encik Zulkurnain- JBME
            9)      Encik CHE Din- SCM
          10)   Under FEM
            en.Mohd Nor- Chargeman
            en.Rabion
            en.Mohd Nor   
            en.Mohd Zaid (pok Id)
            En.mohd amin-fitter
            Mr.mat shah-electrician
            En.fauzi- handyman 
            Encik supi, dan kak za- porter linen
            Kak aida, en najib(pindah),en helmi(new staff) –portel clinical waste

                  11)      Under Uda daya(Air-cond)
·      Abe lan @ Mr Roslan
·      Abe jebat@ Mr Azuan
·      Abe ju @ Mr Zunaidi
·      Abe sheikh@Mr Rahidi..da pindah da pun
Kejadian2 yang saya tak boleh lupe sbb melucukan

         1)      En zul kenakan saya- masa continue LI selepas balik dr tauliah Suksis,encik zul masuk pejabat dan cakap ahmad roslan aka abe lan panggil…Then tanpa fikir panjang dan perasaan pelik,dengan kalutnya saya pun keluar la, p duk berdiri depan2..cokoh,tanpa bertanya apa2..(tunggu arahan dari dia),tapi peliknya abe lan x ckp ape2 pun…kusyuk je wat keje..nasib baik en fauzi ada,boleh la cover2 sikit..hehe…sembang2 ngan dia…en zul kuar je dari pejabat,baru saya tahu…WA KENA BEB (+_+)’ …
          2)      Keluar je dari main office,masa tu nak pakai kasut,tibe2 ade benda dalam kasut…staff2 ni kenat..nak suh orang terkejut..tapi x terkejut pun..hehe
           3)      Masa tu,duk lepak kat luar sebb bosan berkurung,pastu sapa ntah cakap ada katak dalam tu, encik Zunaidi suh saya lepas,pastu saya balikkan la tong sampah kat situ,tapi dia suh saya buang dalam longkang…baru sedar yang katak tu dah mati da kering pun, tapi still dalam keadaan duduk yang comel…haha
          4)      Encik hamran jatuh motor besar dalam keadaan hujan. 
          5)      Encik zul dan 4 percentnya 
          6)      Encik Rozi dan bau  bunga Ros dalam keretanya-sekali ngan tool box bau kereta
          7)      Kak ma,kak ros ,kak yah dan kak ani dengan kataknya sampai riuh satu pejabat.
          8)   Gurauan telefon bomba akibat kebakaran hati dari encik Zul.
          9)      Duan p hantr ngan kereta, abe lan nmpak senyum je nk tergelak pun ade..maklum la depa ingatkan    ‘abang’ kot maklum la bapa sedara muda,beza umur 6 tahun,tu tak ngan poksu ma lagi 3 tahun je beza…haha
 
Dah la tu merapu2..da panjang berjela da…
Buat staff2 radicare, saya mohon maaf atas segala salah silah yang sengaja ataupun tak sengaja menyombong diri ke, gurau2 yang tak berkenan di hati.. kerja elok2 semua..panjang umur jumpa lagi


Bila dah habis waktu kerja macam ni la jadinya...sume nak reles tension.Last day my intra~~





















# maaf report LI dah lama terkubur di dalam external hardisk drive yang rosak
































































































































































































17 comments:

  1. boley tolong hubungi sy x?? 017-9138373- ridzuan

    sy pon praktikal di radicare..nak tgk contoh report boley??

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...elaun dapat tak?

    ReplyDelete
  3. time Li kat radicare TM kan.. kita buat apa? mksd sy keje kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu time saya,ikut supervisor pergi baiki alat kat kawasan hospital,hantar notis sblm buat planned preventive maintenance aka ppm,pastu key in data dalam sistem rintis..keje apa yg dah settle tuk bulan sekian2..tolong supervisor,nanti diorg akan ajar cara2 nk baiki,nk troubleshooting alat yg rosak..

      Delete
    2. email akak apa ya..boleh sy tau,,senang sy nk tya tntg Li kat tm.. thanks akak mbntu

      Delete
    3. email akak apa ya..boleh sy tau,,senang sy nk tya tntg Li kat tm.. thanks akak mbntu

      Delete
    4. Ok..welcome..mujahidah.nadirah@gmail.com..

      Delete
  4. Replies
    1. Data entry ada dua sama ada bahagia pejabat ataupun bahagian biomed shj..saya buat bhagian biomed tu mcm key in data2 dari work order je la..nk close work order yg bulanan punya.dlm work order tu ada dr ppm,breakdown,Correction maintenance.dll dh lupa.hehehe

      Delete
  5. macam mana nk mintak LI radicare kat tm?

    ReplyDelete
  6. Saya pun xpasti sebab pensyarah kami yang hantar application kat HQ radicare ..kami cuma bg list tempat hospital yg radicare incharge je

    ReplyDelete
  7. Saya pun xpasti sebab pensyarah kami yang hantar application kat HQ radicare ..kami cuma bg list tempat hospital yg radicare incharge je

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum akk, bole x akk bg email akk? nk tny sikit psl radicare, sy dpt tmpt li situ, sy nk thu lbh lnjut ttg radicare.

    ReplyDelete
  9. Hi, boleh saya tahu. Radicare ni ade bahagian ape lagi? Sbb dpt tawaran l.i dr radicare. Saya mencari tempat praktikal untuk kursus saya. Chargeman

    ReplyDelete
  10. hai..boleh saya tahu email radicare untuk mintak intern x?sbb ape yg saya jumpa email untuk enquiry sahaja di laman webnye

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...